Azoknak a gépkocsi-tulajdonosoknak, akik rendszeresen kötnek kötelező gépjármű felelősségbiztosítást, tisztában kell lenniük a bonus malus rendszer működésével, hiszen a bonus díjkedvezményekkel jár, míg a malus éppen ellenkezőleg, többletdíjjal. Mindenképp érdemes átfutnod a Biztoshely bonus malus besorolásról szóló tájékoztatóját. Neked is tudnod kell, hogy ezt a rendszert egy ide vonatkozó rendelet szabályozza, nem a biztosítóktól függ, ezért minden társaságnál egyformán működik.

A bonus malus rendszer, a személyautókon kívül, kiterjed autóbuszokra, teherautókra és vontatókra, motorkerékpárokra, valamint a mezőgazdasági vontatókra kötött kötelezőkre is. A kötelező biztosítás megkötésekor minden fontos adatot meg kell adnod a biztosítónak, ami befolyásolhatja a bonus malus besorolásodat. Ha a szerződéskötés időpontjában bármilyen ok miatt nem tudod megadni az előző besorolást, akkor a társaság az A00 szint kategóriába sorol be.

Tulajdonképpen ez a rendszer alapkategóriája, egy alapdíjas szint, amibe azok a szerződő felek kerülnek, akik újonnan kötnek szerződést, vagy akiknek nem azonosítható be a bonus malus besorolásuk. A következő kategória a B001-B10, amibe az új szerződés megkötése utáni évfordulókor lehet feljebb lépni, ami lehetőséget ad arra, hogy a bonus osztályba kerülhess. Viszont ez feltételhez kötött, csak az léphet feljebb ebbe a csoportba, aki legalább 9 hónapja rendelkezik kötelező biztosítási szerződéssel és kármentes marad.

Az M01-M04 fokozat már a legszigorúbb kategória és ennél fontos, hogy hányszor, meg milyen járművel okoztunk kárt. Minden további információt megtalálsz a biztoshely.hu weblapon a bonus malus besorolások témájában, megtudhatod azt is, hogy hány osztályt esik a fokozatod az élő besorolási szinthez képest, ha motorral vagy személyautóval okozol káreseményt. Érdemes tájékozódnod, hiszen nem mindegy, hogy mennyi pénzt kell kiadnod minden évben a kötelező biztosításra, vagyis lényeges, hogy a bonus vagy a malus besorolásba tartozol.